Challenge Wijkinterventies
Ouders worden in Tilburg bij hun lokale consultatiebureau locatie geïnformeerd over en doorverwezen naar de Vroeg en Voorschoolse Educatie (VVE). Gezien de cijfers nemen te weinig kinderen deel aan de VVE terwijl de noodzaak er wel is gelet op het aantal kinderen dat hun schoolloopbaan start met een ontwikkelingsachterstand. Ouders vinden nog onvoldoende de weg naar professionele vormen van VVE. Op dit moment wordt er door de diverse partners gesignaleerd dat ouders vaak niet de meerwaarde zien van VVE en daardoor ook andere keuzes maken (gastouders, opa en oma, geen noodzaak tot opvang).
Aangetoond is dat kinderen die wel gebruik maken van een VVE voorziening hun ontwikkelkansen verbeteren en daardoor een goede start kunnen maken met hun schoolloopbaan.
Probleemstelling
Welke tools kunnen de kinderopvang en betrokken partners inzetten om de meerwaarde van Vroeg -en Voorschoolse Educatie beter inzichtelijk te maken voor ouders met als doel het gebruik /afname van VVE te verhogen? En hoe zou je deze succesvol kunnen implementeren rekening houdend met de diversiteit aan behoeften van de diverse doelgroepen ouders?